Nostalgi, EFIT, bikkje,håndarbeid, og min oppriktige mening! Scroll og kos deg.


Ha alltid med deg en bok, spilleliste og sorte poser på din vei....


May the circle be open, but unbroken
May the peace of the Godess be forever in your heart..
Merry meet, and merry part
And merry meet again.....

Mitakuye oyasin

Blessed be!







fredag 8. september 2017

Hva fikla dere med i timen da du gikk på skolen?

... spurte en elev i 10. klasse. Han var jo vel vitende om at i min grønne ungdom fantes ikke mobil eller fingerspinner...

Så jeg måtte tenke litt... tenkte litt til, og la ut spørsmålet på facebook. Jeg fikk flere svar, og her må jeg nok kanskje oppdatere litt.
Noen utvida fiklebegrepet til å gjelde hyss også. Gjensyn med  tegnestifter på stolen , og sniper aktivitet med viskelær og linjal ble nevnt..

Nei.. hva fikla vi med.... Her er noe av det jeg mottak som respons , samt det jeg kom på etter å ha tenkt litt:

- Fikla ikke , fulgte med
- Skrev lapper, eventuelt hadde lappebok ( som gudforby ikke læreren måtte få kloa i. ) Kan ikke huske at vi brukte "mista boka " som alibi til å få en ekstra til det bruket. Margen på kladdeboka funka også
- Skoledagboka
- Skrev LILLE OLE og ESEL på kalkulatoren
- Snurra kulepenn
-Stabla viskelær
- Tegna, rabla, drodla
- Bondesjakk
- Leste Morgan Kane (!)
- Skrev dagbok ( meg!)
- Klikka kulepenn
- Tromma på pulten
- Vippa med beinet
- Gnei høl på buksa med stein og mynt
- Fletta armbånd, satte fast bindingsverket med sikkerhetsnål på  kneet
- Fanga sola i armbåndsuret, lagde "blending" på medlelever, eller enda bedre, på læreren så han ikke merka det
- fikla med negler / sminke



Så vi fikla kanskje ikke, men vi holdt oss opptatt . Men 80 talls pedagogikken besto mye av avskrift fra tavla, så da ble det mindre behov for å fikle, for å si det sånn.
La fingerspinneren ligge hjemme , og skriv , tegn og drodle notater, skal en si det sånn?
( eller ta den helt ut, vær ærlig, og ta med deg strikketøyet....)

fikkel


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar